facebookg+twitteryoutubesoundcloudrsskalendarzjęzyk polskijęzyk angielski

publikuj na facebooku wykop todrukuj« Oratorium z nominacją!

opublikowane przez: Redakcja, z dnia 05.03.2015, 12:28

Nagranie zapomnianego włoskiego oratorium Pasquale Anfossi, dokonane podczas Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu, zdobyło nominację do nagrody muzycznej Fryderyka 2015. To nie jedyny wielkopolski akcent tegorocznych nominacji.

Album "Oratorio la morte di san Filippo Neri" Pasquale Anfossi nominowany jest w kategorii muzyki chóralnej, oratoryjnej i operowej. W tej samej kategorii nominację uzyskał też album, pochodzącego z Konina kompozytora, Darka Przybylskiego "Passio for 12 voices". W kategorii "album roku rock" nominowana za swoją najnowszą płytę jest Luxtorpeda, za "album roku hip-hop" nagrodę może dostać Peja. W kategorii najlepszy debiut niminowani są Maja Koman: wokalistka i autorka autorka tekstów, grająca na ukelele oraz Grzegorz Hyży z Gniezna (II miejsce w show"X Factor").


Oratorium nagrane zostało podczas ósmej edycji Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu. Święty Filip Neri jest jednym z patronów gostyńskiej bazyliki, stąd pomysł na wykonanie utworu, poświęconego patronowi.


Album posiada co najmniej kilka zalet. Po pierwsze, przypomina o nieco zapomnianym dziś włoskim kompozytorze, który w swoich czasach był bardzo cenionym twórcą muzyki. Jego działalność artystyczna, przypadająca na drugą połowę XVIII wieku, ogniskuje się głównie wokół włoskich ośrodków, takich jak Rzym, Neapol czy Wenecja. Twórczość Pasquale Anfossiego przerosła jednak ramy lokalnej sławy, trafiając do innych miast Europy - Wiednia, Drezna, Londynu, Paryża a także Warszawy. Włoski kompozytor był także twórcą ponad 60 oper, zarówno buffa jak i seria.


"Oratorio la morte di San Filippo Neri"
zaskakuje lekkością wyrazu - chwilami wręcz trącącego idyllą (pojawiają się arie o charakterze niemalże tanecznym). Choć dzieło pozbawione jest akcji dramatycznej, nie pozwala słuchaczowi się nudzić, wszystko dzięki znakomicie skrojonej narracji muzycznej, oraz pełnej finezji instrumentacji.
Największym atutem artystycznym nagrania jest gra orkiestry Sinfonii Viva, odznaczająca się lekkością gry, fenomenalną wręcz precyzją intonacji, a przede wszystkim niezwykłą plastycznością w modelowaniu frazy. Efekty pracy orkiestry są naprawdę imponujące, myślę że takiego zespołu nie powstydziłby się XVIII - wieczny Rzym czy Neapol. Orkiestra zagrała pod batutą Tomasza Radziwinowicza.


Wśród śpiewaków największe wrażenie wywołuje Agnieszka Rehlis, kreująca partię Religione. Zachwyca głos artystki - aksamitne doły, wyrazista średnica i swoboda poruszania się w górnych rejestrach. Nabywcom albumu zwracam szczególną uwagę na arię "Tu się che in mezzo ai venti", charakteryzującą się szerokim ambitusem, oraz bogato zdobioną partią mezzosopranu, która jednocześnie jest jedną z najpiękniejszych części całego dzieła.


W pełni zasłużone brawa należą się także sopranom: Iwonie Hossie (Santita) oraz Annie Mikołajczyk-Niewiedział (partia Amora). Pierwsza - imponuje naturalnością koloratur, szczególnie w wirtuozowskiej arii "Rassembra un fior gentile", a także zmysłowym liryzmem w arii "Dalle mizerie levar l’afflitto". Druga – obdarzona niedużym, ale bardzo sprawnym głosem, radzi sobie z powodzeniem w niełatwej, inkrustowanej na haendlowską modłę arii "E del Ciel la grazzia un dono". W jej śpiewie uderzają bardzo efektowne crescenda, szczególnie piękne w arii "Splenda la Stella amica".


Jedyna męska partia, kreowana przez Rafała Bartmińskiego (Genio), daje wiele możliwości do popisu (nie chodzi tu o wirtuozerię) dla głosu tenorowego, których - mam wrażenie - śpiewak do końca nie wykorzystał. Niemniej wspomnieć należy o całkiem przyzwoicie zaśpiewanej arii "Pieno d’ardente zelo un cor" oraz bardzo udanym duecie z Sanito.


Obok orkiestry i solistów wystąpił Poznański Chór Kameralny,
znakomicie przygotowany przez Bartosza Michałowskiego.
Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu to jeden z najważniejszych muzycznych festiwali w Wielkopolsce, od lat przyciągający wielbicieli muzyki oratoryjnej z całej Polski. Jesienią tego roku odbędzie się jego jubileuszowa, dziesiąta edycja.



Historia nagród Fryderyka sięga 1995 roku, kiedy zostały przyznane po raz pierwszy. Nagrody są przyznawane w trzech głównych kategoriach: muzyka rozrywkowa, poważna i jazzowa. W gronie jurorskim zasiadają członkowie Akademii Fonograficznej: muzycy, kompozytorzy, producenci, dziennikarze i inni przedstawiciele branży fonograficznej.


W tym roku o nominację ubiegało się ponad tysiąc artystów, albumów i singli. W kategorii muzyki poważnej, o nominację walczyło sto dwadzieścia sześć albumów. Wręczenie nagród - 23 kwietnia w Warszawie.


Autor:
Adam Olaf Gibowski

Zdjęcia: NETBOX/A. Szopa.

 

Anna Mikołajczyk - Niewiedział Iwona Hossa Agnieszka Rehlis
Okładka albumu Pasquale Anfossi
Rafał Bartmiński Iwona Hossa Anna Mikołajczyk-Niewiedział

komentarze (Aby komentować musisz być zarejestrowanym użytkownikiem - zarejestruj się lub zaloguj)

Krupa u podstaw

17
Wtorek
Październik 2017
Antonii
Ignacego
Wiktora
Październik, 2017
PnWtŚrCzPtSN
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

poprzedni dzisiaj następny

projekt i realizacja Media Designers dla KsyKsy copyrights 2014-2017 Kultura u podstaw, portal finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego