facebooktwitteryoutubesoundcloudrsskalendarzjęzyk polskijęzyk angielski

publikuj na facebooku wykop todrukuj« Popis kobiecej siły

opublikowane przez: kulturaupodstaw.pl, z dnia 12.03.2018, 23:09

Holst, Saint-Saëns, Czarnecki i Czajkowski - to czterech wielkich kompozytorów, których twórczość była głównym motywem specjalnego koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" z okazji Dnia Kobiet. Kilka dni wcześniej jej założycielka i dyrygentka - Agnieszka Duczmal, została uhonorowana Złotym Fryderykiem za całokształt osiągnięć artystycznych.

Światem rządzą kobiety. Mają coraz większy wpływ nie tylko na wielki biznes i politykę, ale na wiele innych aspektów współczesnego życia. Choćby na kulturę i sztukę. Dobrym tego przykładem jest sukces Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, od początku prowadzonej przez Agnieszkę Duczmal, która jako pierwsza kobieta dyrygent wystąpiła na scenie mediolańskiej La Scali. Dzięki swojej ciężkiej pracy i wytrwałości, z batutą w ręce wspięła się na samiutki szczyt, zdobywając szereg prestiżowych nagród i wyróżnień, co dla nas, mieszkańców Wielkopolski, może być tylko powodem do satysfakcji. I ulgi, że już nigdy więcej żadna kobieta nie usłyszy, że nie powinna brać się za dyrygowanie. Złoty Fryderyk dla Duczmal jest tu ważną kropką nad i.

Niedzielny koncert orkiestry „Amadeus”, zorganizowany z myślą o niedawnym Dniu Kobiet, miał więc wyjątkowo odświętny charakter. Tego wieczoru muzycy zaprezentowali się publiczności w towarzystwie wyjątkowych gości. W końcu Krzysztof Jakowicz to jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków, któremu Witold Lutosławski powierzał polskie prawykonania wszystkich swoich utworów skrzypcowych. Jego syn - Jakub Jakowicz, ostatni uczeń prof. Tadeusza Wrońskiego, będącego jednym z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, to wcale nie mniejszy wirtuoz skrzypiec, z którym nie od dziś równać się może niewielu. Wreszcie zjawiskowa Inés Issel Burzyńska - zaledwie szesnastoletnia Hiszpanka o polskich korzeniach, która mimo swojego młodego wieku, jest laureatką wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, w tym tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Młody Paganini”.

Warto podkreślić, że poznańska orkiestra wystąpiła w doborowym towarzystwie, jednak równie znakomity był zaprezentowany przez nią program. Na pierwszy ogień poszło pogodne St. Paul`s Suite, Op.29 No.2 Gustawa Holsta, w którym prym wiódł właśnie „Amadeus”. Brytyjska tradycja muzyczna, w tym przypadku ujęta w tematyczne ramy muzyki ludowej (pieśń „Greensleeves”, renesansowe tańce irlandzkie) zabrzmiała w sposób wyjątkowo skoczny i taneczny, z wyraźnym nawiązaniem do suity barokowej. Po otwierającym Jigu z mocno zaakcentowaną partią skrzypiec, z całą doniosłością rozległa się druga część kompozycji, czyli repetytywne Ostinato w bardzo szybkim tempie oraz czarujące orientalnym motywem Intermezzo, zwieńczone melodyjnym, nawiązującym do początku, finałem w postaci The Dargason.

Po tak obiecującej rozgrzewce, przyszedł czas na swego rodzaju „evergreen”, czyli Introduction et rondo capriccioso na skrzypce i orkiestrę op. 28, której autorem jest Camille Saint-Saëns, a w którym pierwsze skrzypce zagrała Inés Issel Burzyńska. W oryginale, to utwór wręcz skrojony pod wirtuozerskie popisy na scenie. W aranżacji Agnieszki Duczmal, ten potencjał został zaakcentowany jeszcze dobitniej. Okazją do popisów była już sama Introdukcja, jednak w tym przypadku największe możliwości daje Rondo. Wyrafinowany, dychotomiczny refren, charakterny i zwiewny zarazem, którego wisienką na torcie była zamykająca całość, dość wymagająca koda, po raz kolejny podkreślająca techniczną wprawę młodej skrzypaczki.

Równie interesująco zabrzmiało Concerto „Liliowe” na dwoje skrzypiec i smyczki op. 41, ponad piętnaście lat temu napisane przez Sławomira Czarneckiego dla Jakowiczów. Przez rodzinny duet kompozycja została wykonana z ogromną pasją i wigorem, do którego zachowania zobowiązują zarówno znajdujące się w utworze cytaty z melodii ze Spiszu, jak i rytm charakterystyczny dla podhalańskiego krzesanego. Nie sposób nie wspomnieć też o zagranej pod koniec Serenadzie na orkiestrę smyczkową C-dur op. 48 Piotra Czajkowskiego, będącej jednym z najbardziej kunsztownych utworów w bogatym dorobku rosyjskiego kompozytora. To wyrafinowany amalgamat, w którym łączenie manier Wolfganga Amadeusa Mozarta z XIX-wieczną muzyką baletową i ludową melodią taneczną z rodzinnych stron twórcy, przynosi znakomite rezultaty. Zwłaszcza, kiedy mamy okazję wysłuchać tak precyzyjnego wykonania tego utworu, jak ma to miejsce w przypadku orkiestry Agnieszki Duczmal. Tylko wypatrywać jej kwietniowego występu...

Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal, z udziałem Krzysztofa i Jakuba Jakowiczów oraz Ines Issel Burzyńskiej odbył się w niedzielę 11 marca o godz. 18 w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu (ul. Wieniawskiego 1). Koncert odbył się pod Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka oraz Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka.

Autor: Sebastian Gabryel
Zdjęcia: Mariusz Forecki

komentarze (Aby komentować musisz być zarejestrowanym użytkownikiem - zarejestruj się lub zaloguj)

Krupa u podstaw

24
Niedziela
Czerwiec 2018
Danuty
Jana
Janiny
Czerwiec, 2018
PnWtŚrCzPtSN
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301

poprzedni dzisiaj następny

projekt i realizacja Media Designers dla KsyKsy copyrights 2014-2018 Kultura u podstaw, portal finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego