facebookg+twitteryoutubesoundcloudrsskalendarzjęzyk polskijęzyk angielski

publikuj na facebooku wykop todrukuj« Antonina Kawecka

opublikowane przez: Redakcja, z dnia 31.08.2017, 04:21

Jak każda prawdziwa diwa operowa miała swoich wielkich wielbicieli, ale i przeciwników. Do Poznania trafiła z Bytomia, gdzie stawiała pierwsze kroki na “scenie. Antonina Kawecka została zapamiętana jako jedna z największych primadonn Teatru Wielkiego w Poznaniu, uchodziła za wzorcową Halkę w operze Stanisława Moniuszki.

Urodziła się w Warszawie 16 stycznia 1923 roku. Była uczennicą wielkich przedwojennych śpiewaków m.in. Adama Didura i Stefana Beliny-Skupiewskiego. W początkach kariery śpiewała mezzosopranem, by w niedługim czasie przeistoczyć się w sopran dramatyczny. Debiutowała tuż po wojnie w 1945 roku na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu - partią Loli w operze “Rycerskość wieśniacza” Piętro Mascagniego. Teatralne szlify Kawecka zdobywała, kreując partie drugoplanowe, co było błogosławieństwem dla młodej śpiewaczki, bo dzięki temu mogła zdobyć pewność siebie, niezbędną na teatralnej scenie. Inne role, w których artystka wystąpiła w Bytomiu to m.in. Zofia w “Halce” Moniuszki, Suzuki w operze “Madame Butterfly” Pucciniego, czy Mercedes z opery “Carmen” Bizeta.

Po dwóch sezonach w Bytomiu, została przyjęta do grona solistów Państwowej Opery Poznańskiej, gdzie zadebiutowała w mezzosopranowej partii Amneris w operze “Aida” Verdiego. Od tego czasu Antonina Kawecka związała się na stałe z gmachem pod Pegazem. W trzy lata od debiutu w “Aidzie” Verdiego, stworzyła jedną z największych swoich kreacji - była nią tytułowa partia w operze Stanisława Moniuszki “Halka”. Warto wiedzieć, że nie była to zwykła premiera. Moniuszkowską “Halką” postanowiono uczcić trzydziestolecie Opery Poznańskiej. I była to jedna z głośniejszych premier operowych w tamtym czasie. Spektakl wyreżyserował legendarny Leon Schiller. O Kaweckiej jeden z recenzentów napisał: “Antonina Kawecka (...) grała teraz zabiedzoną, żałosną-opuszczoną gołąbeczkę, ale śpiewała z dużą finezją, umiejętnie frazując i stosując wiele kulturalnych pian.”


Stare wycinki prasowe odnotowują jeszcze dwie wspaniałe role wagnerowskie, które artystka kreowała z wielkim powodzeniem. Mowa o Elżbiecie w “Tannhäuserze” i Ortrudzie w “Lohengrinie”. Obie odbiły się szerokim echem nie tylko w prasie poznańskiej, ale i krajowej.
Spośród ról w operach Verdiego z całą pewnością należy wymienić Aidę a także Amelię w “Balu maskowym”, Desdemonę w “Otellu” czy Leonorę w “Trubadurze”. Oddzielny rozdział w dorobku śpiewaczki  stanowią role tytułowe w dwóch wielkich dziełach Pucciniego - “Madame Butterfly” oraz “Tosca”.
Z początkiem lat 70. ubiegłego wieku Kawecka rozpoczęła działalność pedagogiczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Spod jej ręki wyszli tacy śpiewacy, jak tenor Marek Torzewski, czy - przedwcześnie zmarły baryton - Wojciech Drabowicz, a także sopran Barbara Mądra.

Kawecka zmarła 5 października 1996 w Poznaniu. Grób śpiewaczki znajduje się w Alei Zasłużonych na poznańskim cmentarzu Junikowo. Jesienią 2011 roku na domu artystki przy ul. Libelta 1, odsłonięto tablicę upamiętniającą jej osobę. W ubiegłym roku przypadała 20. rocznica śmierci wybitnej śpiewaczki,  z tej okazji poznański Teatr Wielki zadedykował jej wszystkie spektakle “Halki”.


Autor: Adam Olaf Gibowski
Zdjęcia: Archiwum Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
 

komentarze (Aby komentować musisz być zarejestrowanym użytkownikiem - zarejestruj się lub zaloguj)

W czasach Antoniny Kaweckiej nie było Internetu, dlatego cieszy próba internetowego przybliżenia współczesnym tej wybitnej poznanianki. Tym bardziej wszystkie informacje powinny być wcześniej dokładnie zweryfikowane. Wielka Antonina NIGDY (przynajmniej w Polsce) nie śpiewała tytułowej Madame Butterfly, a spośród jej trzech partii wagnerowskich najgłośniejszym echem odbiła się, pominięta przez autora, Izolda w "Tristanie i Izoldzie", zwłaszcza że Kawecka pozostaje do dzisiaj jedyną od czasów przedwojennych polską wykonawczynią tej partii. W pamięci melomanów pozostają liczne role artystki, ale warto jeszcze wymienić zwłaszcza Carmen, Katarzynę Izmajłową i Giocondę.

dodany przez Jacek Nędzyński, dnia 09.09.2017, 01:31:22

Pani z wachlarzem na kolorowym zdjęciu to nie Antonina Kawecka tylko Antonina Kowtunow. Warto poprawić, bo poruta!

dodany przez Filip Borowiak, dnia 31.08.2017, 09:39:23

chmura tagów

#Antonina Kawecka

Krupa u podstaw

20
Sobota
Styczeń 2018
Fabioli
Miły
Sebastiana
Styczeń, 2018
PnWtŚrCzPtSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

poprzedni dzisiaj następny

projekt i realizacja Media Designers dla KsyKsy copyrights 2014-2018 Kultura u podstaw, portal finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego