facebookg+twitteryoutubesoundcloudrsskalendarzjęzyk polskijęzyk angielski

publikuj na facebooku wykop tomapalinkdrukuj« Kolejowa historia Gniezna

data wydarzenia: 30.06.2017, g. 17:00 opublikowane przez: Redakcja, z dnia 28.06.2017, 05:35

Gratka dla miłośników kolei i pasjonatów historii Gniezna: kolejne Gnieźnieńskie Konserwatorium Historyczne poświęcone zostanie "Początkom gnieźnieńskiej kolei (1872-1918)". O początkach opowie Krzysztof Modrzejewski, znany pasjonat kolejnictwa, organizator imprez w Parowozowni Gniezno. Spotkanie już w najbliższy piątek.

Gnieźnieńskie Konwersatoria Historyczne, organizowane wspólnie przez Instytut Kultury Europejskiej UAM i Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, mają charakter dyskusji. Zaproszeni goście opowiadają historie i historyjki związane z Gnieznem, zapraszając jednocześnie publiczność do podzielenia się swoją wiedzą. Konwersatorium poświęcone kolei jest ostatnim przed przerwą wakacyjną.

Krzysztof Modrzejewski opowie 30 czerwca (w Instytucie Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie, o godz. 17) o historii powstania dróg żelaznych w Gnieźnie: o tym kiedy kolej powstała i z jakiego powodu pomysł się narodził. W związku z tym, że w Gnieźnie były niegdyś dwa dworce, na historię kolejnictwa w mieście składa się wiele ciekawostek, które mogą zaskoczyć niejednego mieszkańca.

Na terenie Wielkopolski kolej pojawiła się 23 lata po wybudowaniu pierwszej publicznej linii w Anglii – była to trasa łącząca Poznań (dworzec kolejowy znajdował się na terenie obecnego starego Zoo) ze Stargardem Szczecińskim, uruchomiona w sierpniu 1848 r. Początki kolei nie były łatwe. W czasie pierwszego przejazdu przywleczono do Poznania cholerę, co stało się mocnym argumentem przeciwko dziwnemu wynalazkowi, jakim wydawała się kolej… Pierwszą ofiarą kolei stała się Zofia, córka Dezyderego Chłapowskiego, a żona Jana Koźmiana. Prawdopodobnie źle oceniła prędkość, z jaką pociąg się zbliżał. Po wypadku nigdy nie doszła do siebie i w 1853 r. popełniła samobójstwo.

Mieszkańcy Gniezna pierwsze pociągi mogli zobaczyć w swoim mieście w 1872 r., kiedy wybudowano linię z Poznania przez Gniezno, Inowrocław do Torunia i Bydgoszczy. Wybudowano wówczas dworzec, wieżę wodną, budynki administracyjne oraz pierwszą czterostanowiskową parowozownię. W 1875 r. wybudowano linię do Oleśnicy przez Wrześnię, Jarocin, Krotoszyn, a wraz z torowiskiem powstała druga lokomotywownia, której zabudowania dały początek obecnemu obiektowi parowozowni. Zabudowania stopniowo rozbudowywano, a na początku XX w. przebudowano cały układ torowy stacji. Powstały m.in.: druga hala wachlarzowa, noclegownia i wieża wodna.

Warto wspomnieć, że w pobliżu lokomotywowni pod koniec XIX stulecia powstała stacja kolei wąskotorowej. W trakcie I wojny światowej w bezpośrednim sąsiedztwie parowozowni wybudowano most drogowy nad torowiskiem (z informatora o gnieźnieńskiej parowozowni – przyp. red.).

 

Autor: Daina Kolbuszewska

Front foto: Materiały organizatora

 

komentarze (Aby komentować musisz być zarejestrowanym użytkownikiem - zarejestruj się lub zaloguj)

Krupa u podstaw

22
Sobota
Lipiec 2017
Magdaleny
Mileny
Wawrzyńca
Lipiec, 2017
PnWtŚrCzPtSN
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

poprzedni dzisiaj następny

projekt i realizacja Media Designers dla KsyKsy copyrights 2014-2017 Kultura u podstaw, portal finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego