facebookg+twitteryoutubesoundcloudrsskalendarzjęzyk polskijęzyk angielski

publikuj na facebooku wykop tomapalinkdrukuj« Msza żałobna w obrazach i rzeźbach

data wydarzenia: 06.04.2017, g. 18:00 opublikowane przez: Redakcja, z dnia 30.03.2017, 10:39

"Homage to Requiem Romana Maciejewskiego" jest jedną z najważniejszych realizacji Czesława Dźwigaja z ostatnich lat. Inspiracją dla cyklu 30 obrazów, 38 rysunków oraz 14 rzeźb była "Missa pro defunctis. Requiem" wybitnego polskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta Romana Maciejewskiego. Wystawę pokaże Miejski Ośrodek Kultury w Gnieźnie.

„Pod przytłaczającym wrażeniem ogromu ludzkich cierpień i morza przelanej krwi postanowiłem pod koniec drugiej wojny światowej skomponować dzieło, które stałoby się jednym z licznych przyczynków do utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia o tragicznym nonsensie wojen. `Requiem` poświęcone jest ofiarom ludzkiej niewiedzy, w pierwszym zaś rzędzie pamięci poległych w wojnach wszech czasów” - pisał Maciejewski w związku z prawykonaniem dzieła.

Urodzony w Berlinie kompozytor (w 1910 r.) powrócił w 1919 r. wraz z rodzicami do Polski i zamieszkał w Lesznie. W latach 1924-31 uczęszczał do Konserwatorium w Poznaniu, potem przeniósł się do Warszawy, gdzie rozpoczął działalność koncertową jako pianista. W 1938 r. poznał swoją przyszłą żonę, szwedzką tancerkę – Elvi Gallen. Po ślubie wyjechał z nią w 1939 r. do Szwecji. Zawarł znajomość z Ingmarem Bergmanem, która zaowocowała muzyką do spektakli teatralnych Bergmana (m.in. do Macbetha Williama Shakespeare`a i Caliguli Alberta Camusa).

W latach II wojny Maciejewski co tydzień grał Chopina w radiu, ku pokrzepieniu rodaków w Polsce. Przerażony rozmiarem popełnionych zbrodni i zmagając się z własną, śmiertelną chorobą, niemal 15 lat (od stycznia 1945 r.) poświęcił na stworzenie opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni wszech czasów, na cztery głosy solowe, chór i orkiestrę. Partytura, ukończonej w 1959 r. mszy, ważyła 25 kg. Premiera dzieła odbyła się w 1960 r. w Warszawie, podczas IV edycji Warszawskiej Jesieni.
Kompozytor opatrzył je mottem z Ewangelii według św. Łukasza: „Ojcze, zapomnij im, bo nie wiedzą, co czynią”.

Msza spotkała się z chłodnym przyjęciem, estetycznie rozmijała się z ówczesnymi awangardowymi trendami. Jej przesłanie zostało właściwie zignorowane. Z większym zrozumieniem spotkało się dzieło Maciejewskiego w USA - w 1975 r. odbyło się triumfalne wykonanie Requiem w Music Center w Los Angeles. Dzieło, ponownie odkryte w Polsce na przełomie lat 80/90. XX w., uznane zostało za arcydzieło polskiej muzyki oratoryjno-kantatowej.
Wykonanie Requiem podczas festiwalu Wratislavia Cantans w 1990 r. zaowocowało powstaniem filmu, który dwa lata później uzyskał nominację na międzynarodowym festiwalu MIDEM w Cannes w kategorii filmów prezentujących muzykę klasyczną.

W latach 1951-77 Roman Maciejewski przebywał w Stanach Zjednoczonych na zaproszenie Artura Rubinsteina. Od 1977 r. do śmierci (w 1998 r.) mieszkał ponownie w Göteborgu w Szwecji. Został pochowany na cmentarzu w Lesznie. Od 1997 r. w Lesznie działa Leszczyńskie Towarzystwo Muzyczne im. Romana Maciejewskiego, propagujące jego twórczość.

Czesław Dźwigaj, artysta rzeźbiarz, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, znany jest przede wszystkim z realizacji pomników papieskich (ok. 50), ale też np. pomnika poświęconego Nikiforowi w Krynicy.


Wernisaż wystawy „Homage to Requiem Romana Maciejewskiego” odbędzie się 6 kwietnia o godz. 18 w Miejskim Ośrodku Kultury w Gnieźnie.

Autor: Daina Kolbuszewska
Zdjęcia: Materiały organizatora

 

komentarze (Aby komentować musisz być zarejestrowanym użytkownikiem - zarejestruj się lub zaloguj)

Krupa u podstaw

23
Niedziela
Kwiecień 2017
Ilony
Jerzego
Wojciecha
Kwiecień, 2017
PnWtŚrCzPtSN
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

poprzedni dzisiaj następny

projekt i realizacja Media Designers dla KsyKsy copyrights 2014-2017 Kultura u podstaw, portal finansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego